En un acte celebrat en l’hall del TAMA, l’Ajuntament ha agraït a totes les persones, col·lectius i institucions que des de diferents àmbits han participat en el procés que finalment ha culminat amb el reconeixement per part del Congrés i el Senat del caràcter “tradicional i consuetudinari” del Tribunal del Comuner del Rollet de Gràcia de l’Horta d’Aldaia, així com la declaració de Bé Immaterial de Rellevància Local per la Generalitat Valenciana. Una institució els orígens de la qual es remunten al s. XIII.
L’alcalde de la localitat, Guillermo Luján, ha obsequiat amb una “Orelleta” (el màxim reconeixement cultural d’Aldaia) a Pepe Bonet, president del Tribunal del Comuner i a Enrique Andrés, representant del Consell Local Agrari, així com a l’expresident de la Generalitat, Joan Lerma, al diputat en les Corts Generals, Vicente Betoret, els senadors Fernando de Rosa i Carles Mulet, la consellera de Justícia, Gabriela Bravo, la diputada autonòmica Mamen Peris i el diputat provincial Vicente José Mompó.
Així mateix es va reconéixer el suport a esta iniciativa per part d’un bon nombre de personalitats com les diputades autonòmiques i provincial Trini Castelló, Mercedes Caballero, Rosa Peris, David Calvo, Pilar Molina, Patricia García, Mamen Peris, Luis Arquillos, Juan Córdoba, Vicente Fernández, José María Llanos, Jesús Pla. Per part del Tribunal de les Aigües de València va assistir el president José Alfonso, així com el síndic de Quart, José Espinós, el degà de la Real Acadèmia de Cultura Valenciana, José Ramón Xirivella, president de l’Associació de Juristes Valencians, Carmen Rubio, jutgessa de pau i Miquel Jordà, gerent del Consell de l’Horta de València.
Es va agrair també la tasca de vigilància i cura de l’horta per part dels diferents cossos de seguretat representats per Jose Antonio Fernández, Coronel de la Guàrdia Civil de València, Marc Cortiella i Carlos Soriano, comandant i capità de la companyia de Paiporta, Jose Luis Cebrián, Tinent comandant de la Guarcia Civil d’Aldaia, Marisol Conde i José Antonio Pereiro per part de la comissaria de Policia nacional de Xirivella i David Lerma, Cap de la Policia Local d’Aldaia. D’altra banda, també van assistir diversos alcaldes de la comarca com Toni Saura, Eva Sanz o Pep Almenar, la corporació local d’Aldaia i personal de l’administració municipal com Matilde Perálvarez.
La regidora de Cultura i Agricultura d’Aldaia i diputada provincial, Empar Folgado va destacar la importància de la consetudinarietat del Tribunal, “ja que els seus acords tenen un caràcter notarial vinculat als usos i costums”, va agrair el treball “de tantes persones al marge dels diferents posicionaments polítics”, va fer referència a la qualificació de l’horta com a “sòl no urbanitzable” per part de l’Ajuntament i va finalitzar recordant la figura del Policia Local d’Aldaia, Benjamí Andrés “amb alguna cosa que ell deia molt: encara ens queda molt camí per fer”.
Pepe Bonet va donar les gràcies a totes les persones que han col·laborat en esta iniciativa “perquè tots heu fet el que heu pogut, des del partit més xicotet al més gran, donant suport a aquest projecte de poble, de Comunitat Valenciana i d’Espanya”, i va posar l’accent en la singularitat d’aquest tribunal “ja que només hi ha cinc casos iguals a tot el món, el d’Aldaia, el de les Aigües de València, el d’Orihuela, el dels Homes Bons a Múrcia i un altre localitzat al Perú”.
Enrique Andrés va posar en valor que es tracta “de més de 800 anys d’economia totalment agrícola, i d’usos i costums que han anat passant de pares a fills, per això això és un homenatge a tots els que ens han precedit”, i va agrair, d’una banda, la implicació de tots els llauradors i la col·laboració de les institucions públiques en la recuperació de l’horta històrica, i per una altra la tasca de Policia i Guàrdia Civil en la cura dels camps, a més del treball de José Ramón Sanchis en la tasca de tasca recuperació de les fites històriques locals.
Amparo Guasp va fer un esment especial a Pepe Bonet i Enrique Andrés “home bo i de gran saviesa, i va recordar “la importància de les dones en el camp, llauradores que sempre han tirat avant, per això les dones ha de ser present en aquests tribunals”.
Per part seua, l’alcalde, Guillermo Luján, es va mostrar “emocionat” en reconéixer l’esforç “de totes les persones, col·lectius i institucions que heu col·laborat de l’una o l’altra manera” en el reconeixement per part de les Corts Espanyoles del caràcter consuetudinari del Tribunal del Comuner del Rollet de Gràcia de l’Horta d’Aldaia, va donar les gràcies “per treballar braç a braç i de la mà per a fer créixer aquest projecte de poble”, i va finalitzar la seua intervenció amb assenyalant que “hem evocat el passat, hem narrat el present i somiem amb un ric futur. Llarga vida al Tribunal del Comuner!