Cultura

Col·lecció Permanent

961116948
C/ Esglesia,
246960 Aldaia Valencia

fmartinez@ajuntamentaldaia.org
museudelpalmito@ajuntamentaldaia.org
web

Martes a viernes:Mañana de 10:00 a 14:00 h.
Tarde de 17:00 a 20:00 h.
Sábado y domingo: De 10:00 a 14:00 h.

La Col·lecció Permanent està dividida en 10 espais museogràfics distribuïts en la planta baixa i la primera planta.

Planta Baixa

  • El Palmito, artesania mil·lenària. Amb na història de més de 3.000 anys. Artesans de tot el món des de l’Edat Antiga han elaborat ventalls, des de l’antic Egipte i Xina i les cultures precolombines passant per l’antiga Grècia i Roma. No serà fins a la segona meitat del s.XIX quan a Aldaia es cren els primers tallers.
  • L’origen del palmito rígid. És la tipologia més antiga., com és el cas del flablelum de les cultures antigues i de l’Edat Mitjana. Palmitos confeccionats amb materials vegetals, pell, metall, fusta, marfil i plomes d’ocells.
  • La innovació del palmito plegable. La seua invenció es remunta al segle VII a.C a Àsia. Però no serà fins al s.XVI quan arriba a Europa, gràcies al descobriment de noves rutes comercials amb l’orient.
  • Cinc segles d’artesania a València. Els orígens de l’artesania del palmito a València es remunten al segle XV, quan reis i l’alta societat de l’època adquirien palmitos valencians. El reconeixement institucional de la figura de l’artesà palmiter valencià té lloc al segle XVIII, amb la creació de la Reial Fàbrica de Palmitos i del Gremi de Mestres Artesans Palmiters de València.
  • Aldaia, bressol del palmito. La tradició del palmito a Aldaia es remunta al segle XIX. En 1857 Aldaia comptava almenys amb 18 famílies d’artesans palmiters, segons l’historiador Josep Ramon Sanchis. A partir d’aquell moment i fins avui ha anat passant la tradició palmitera de generació en generació. Al segle XX Aldaia desplaçarà València en la fabricació de palmitos i es convertirà en el principal centre productor de la Comunitat Valenciana. En 2015 Aldaia comptava amb 17 tallers en actiu, als quels se sumen 11 més dsitribuïts en les poblacions veïnes d’Alaquàs, Xirivella, Godella, Quart de Poblet, Xiva i València.
  • L’art del varillatge del palmito. El varillatge o barnillatge es el conjunt de varetes que formen l’armadura del palmito, que el sosté i articula el seu moviment. L’elaboració del varillatge és un procés complex. Hi ha uns passos inicials de conformació del material que comprenen l’escalabornat, l’assecat, el premsatge i l’aprest. I un procés final de decoració sobre les làmines ablanides que consisteix en el calat, el gravat i l’adorn de varetes.

Primera Planta

  • Elaboració del palmito artesanal. Aquest espai explica els diversos processos dels artífexs del palmito artesà, és a dir, els artesans que participen en la confecció del palmito (varillador, calador, pintor, envernissador, enteladora…) fins al muntatge final que realitza el mestre palmiter.
  • Classificació. Tipus de palmitos. Els palmitos es poden classificar segons la seua estructura (rígid, plegable i brissé), el seu estil (isabeli, cristí, etc) o el material emprat per a la seua elaboració (fustes, seda i altres teles, os i d’altres).
  • La dona en l’art del palmito. Abans de la mecanització del varillatge, les dones van constituir el gruix del personal dels tallers ja que realitzaven a mà el treball d’escatar, rematar, polir les varetes i posar els claus dels varetatges. Però les dones també han realitzat treballs més artístics, encara que relacionats amb el rol de la costura, com són l’entelat, l’encaix, els lluentons, el brodat, l’adornat i el muntatge i remat final. No obstant açò, en l’últim terç del segle XX s’han incorporat al sector palmiter destacades pintores i mestres palmiteres que gestionen els seus propis tallers.
  • El palmito de col•lecció. Un recorregut per la història del taller artesanal de la família Abanicos Blay Villa, l’únic taller artesanal d’Europa de palmitos de nacre, i grans restauradors de ventalls de col•lecció de diversos països del món.

Tots els palmitos del MUPA destaquen bé pel seu valor històric, la seua singularitat, el seu simbolisme, el procés d’elaboració o els materials utilitzats. Els cedents i donants són Ángel Ernesto Blay d’Abanicos Blay Villa, María Luisa Andrés d’Abanicos Andrés Pascual, Francisca Ortiz Fabián, Ángeles del Carmen Sanchez Ferrer, Alejandro Martín d’Abanicos García, Amalia Ferrandis López d’Abanicos Vifema, Abanicos Manel Rochina, Abanicos Pelufo, Abanicos Artesanos, José Merenciano, Javier Gadea, Carlos Navarro, Elena Renovell, Abanicos Burriel, Salvador Folgado Iglesias i Juan Parrilla Hervás, entre d’altres. L’Ajuntament agraeix la seua generositat per haver apostat pel desenvolupament del MUPA.